torsdag, februari 19, 2009

Inget att se här


I våra nya tider där ord på papper inte är lockande, utan snarare skrämmande, är filmen det gällande mediumet för att sprida nya idéer. Ibland inte ens nya idéer, men snarare snyggt packeterade idéer. I dagens PR-samhälle räcker inte ett snyggt paket runt 250 sidor med ord för att få folk att snappa och skapa sina egna tankar. Så därför har jag satt ihop en lista med filmer som jag inte vill att du ska se, för då kanske du börjar få egna tankar och associationsbanor som ändrar hur du ser på att konsumera och leva i dagens samhälle.

1. De mest uppenbara
Zeitgeist / Zeitgeist:addendum
Oavsett om du tror på höger-
eller vänsterpolitik så har du
några intressanta tankar här.

2. Lite mindre känd
Esoteric Agenda
Samma som ovan, fast med
lite mer kontroversiella ord
och termer.

3. Psykoanalys + reklam = sant
The Century of Self
Sigmund Freuds brorson var
personen som myntade ut-
trycket Public Relations, bättre
känt som PR. Ser på den just
nu och den är fruktansvärt
intressant. Lång...

4. Konsumera mera
Surplus
Estetiskt tilltalande dokumentär
om det snedvridna konsument-
samhälle som vi faktiskt lever i.

Gör inget dumt nu och se det här.

Peace!

2 kommentarer:

Unknown sa...

the story of stuff rekomenderar jag ingen att se

stiffy sa...

glömde den. satt och tänkte på den under surplus och the story... är faktiskt bättre.